MENU
Welkom op

Is kwark gezond?

De feiten en fabels: is kwark gezond?

Als je op zoek gaat naar een dieet dan kom je al snel kwark tegen. Het is alleen de vraag of kwark echt gezond is. Volgens sommige is het een wondermiddel. Dit kan komen doordat het aantal calorieën in kwark laag is. Maar een laag aantal calorieën betekend lang niet altijd dat het gezond is.

Fabel: Kwark is gezonder dan een glas halfvolle melk.

We weten allemaal dat er veel calorieën en vetten in halfvolle melk zitten. Toch zitten er in melk stoffen die we nodig hebben. Twee glazen melk is dan ook een aanrader om de dag door te komen. Toch kan je beter twee glazen melk drinken dan een bakje magere kwark. Er zitten meer calorieën in magere kwark, dan in melk. Toch wordt er wel vaker gekozen voor kwark. Dit heeft ermee te maken dat het voedzamer is dan een glas melk drinken. Je zit zo sneller vol, waardoor je niet opzoek gaat naar ongezonde tussendoortjes. Dit maakt kwark een ideaal middel om te diëten.

Feit: Kwark is een gezonde manier van ontbijten.

Een bakje kwark is zeker weten gezond als ontbijt. Het is een mager ontbijt met slechts 77 calorieën per 100 gram. We hebben het hierbij uiteraard wel over magere kwark. Naast de lage waarde van calorieën geeft kwark je ook veel energie. Je kan zo fris de dag beginnen en met een vol gevoel de ochtend doorkomen. Eventueel kan je aan de kwark een klein beetje cornflakes of fruit toevoegen om een extra voedzame maaltijd te creëren.

Fabel: Er zitten veel gezonde vitamines in kwark.

Kwark is niet heel gezond als het gaat om vitamines. In een glas melk vindt je vitamine b12, vitamine c en vitamine D. Maar in kwark zit alleen calcium en voor de rest vindt je er niet heel veel bijzonders. Toch kan je er wel een gezond ontbijt van maken door aan de kwark vers fruit toe te voegen. Je ontbijt wordt zo voedzamer en je krijgt toch nog vitamines binnen.

Feit: Kwark is gezond bij een dieet.

Voor de vitamines is kwark geen belangrijk aandeel in je voeding. Toch is het wel een gezonde manier om de maag te vullen. Het is dus zeker weten een oplossing voor tijdens een dieet. Als je het na je dieet nog steeds wilt eten, maar wel vitamines binnen wilt krijgen dan kan je het combineren met vers fruit. Uiteraard kan dit ook tijdens je dieet om kwark een gezonde hap te maken.

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van ishetgezond.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met de cookies kunnen onze partners en wij advertenties aanpassen aan jouw interesses. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met het verwerken van de gegevens die zowel wij als onze partners hebben verkregen met behulp van deze cookies.