Waarom is haring zo gezond?

Haring is een gezonde keuze!

In Nederland is het een van de meest gegeten vissoorten: de haring! Heerlijk voor tussendoor uit de hand, of lekker op een broodje. Zure of zoute haring, met of zonder uitjes, er is voor ieder wat wils. En wat helemaal mooi is: haring is erg gezond! Dat horen we vaak althans. Maar is dit wel zo? En waarom is haring dan zo gezond?

Haring is een vette vissoort

Haring is een vette vissoort. Hierbij zullen sommigen denken dat dit ongezond zal zijn voor het lichaam door het hoge vet-gehalte, maar niets is minder waar. De vetten in de haring zijn goede vetten, die zelfs essentieel zijn voor het lichaam. Het voedingscentrum raad dan ook aan om minstens twee ker per week vis te eten, waarvan minstens één keer vette bis. Haring is daarvoor een goede keuze.

Haring zit vol omega-3 vetzuren, die een gunstig effecten hebben op het hart en het bloedvatenstelsel. Daarnaast zorgen ze voor een goede groei van het lichaam en zijn ze goed voor onze hersenen, zenuwen, huid en ogen.
Haring bevat per 100 gram zo'n 16 gram vet, 18 gram proteïne en een flinke dosis vitamines. Er zitten zo'n 222 kcal in 100 gram haring. Dit zijn de vitamines die in haring zitten op een rijtje: Vit.A, Vit.B, Vit.B2, Vit. B6, Vit.B11, Vit.B12, Vit.C. en vooral Vit.D. Regelmatig een haring eten is dus erg gezond. Let wel op dat u niet té veel haring eet, zoals dit eigenlijk bij elk voedsel geldt. Het hoge zoutgehalte kan bij een te hoge consumptie negatieve gezondheidseffecten hebben.
Vindt u dit artikel de moeite waard? Deel het!