MENU
Welkom op

Is vlees gezond?

Hoe kun je kip lekker koken?

Kip is wereldwijd een veel gegeten gevogelte. En zoals in dit artikel te lezen is, is kippenvlees een vrij gezond stukje vlees! Reden genoeg om het te eten dus. Kip kun je op allerlei manieren klaarmaken. Zo kun je kip bakken in de koekepan, grillen, stomen, frituren maar natuurlijk ook koken. Het koken van kip is vaak een gezonde keuze, omdat er geen vet wordt toegevoegd bij het bereiden van de kip. Daarnaast zorgt het voor een lekker mals stukje kip. Maar hoelang moet je de kip koken?

Wanneer je kip gaat koken is het verstand het water eerst te verwarmen tot het zachtjes kookt. Zorg ervoor dat het water niet té hard kookt, omdat je kip dan weleens taai kan worden. Wanneer het rustig borrelt doe je de ontdooide kipfilet in het kokende water. Na een klein kwartiertje zou de kip gaar moeten zijn. Controleer dit altijd goed door de kip even doormidden te snijden en te kijken of de kip inderdaad gaar is. Dit is het geval wanneer er geen roze vlees meer te zien is.

Tips bij het koken van kip

Wanneer je de kip op smaak wilt brengen kun je een blokje bouillon toevoegen aan het kokende water. Daarnaast kun je natuurlijk een beetje zout toevoegen, alhoewel het verstandig is om de hoeveelheid zout die je consumeert in de gaten te houden. Dit omdat veel producten uit de supermarkt al redelijk tot veel zout bevatten.

Bevroren kip koken

Het is verstandig om je stukjes kip eerst te ontdooien voor je deze gaat koken. Wanneer de kip nog bevroren is zal deze namelijk ongelijk garen. De buitenkant is snel gaar, terwijl de binnenkant misschien nog bevroren is. Dit raden we daarom af. Wil je het toch proberen? Kook de kip dan tenminste 10 minuten langer en controleer goed of deze gaar is. Of snij de kip in kleine blokjes of reepjes, dan zal de kip gelijkmatiger garen.

Eet smakelijk!

Kip is gezond en mager vlees!

Kip is een wereldwijd veel gegeten stuk vlees. Dit komt mede door de veelzijdigheid van het vlees, het is namelijk op veel verschillende manieren te bereiden. Over het algemeen is het eten van kip best gezond. Het is namelijk mager vlees, mits het op een goede manier wordt bereid. Uiteraard zijn bijvoorbeeld gefrituurde kipnuggets verre van gezond.

Kip bevat veel goede eiwitten

In kip zitten veel belangrijke eiwitten, vitamines B, ijzer en ook zink. In een portie van 85 gram kipfilet zit ruim 27 gram eiwit. Deze leveren genoeg aminozuren op om het menselijk lichaam gezond te houden. De eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor ons spierweefsel, inclusief onze skeletspieren, onze hartspieren en de spieren in onze darmen. Daarnaast dragen ze bij aan de afbraak van giftige stoffen.

Kip tijdens een dieet

In tegenstelling tot veel andere vleessoorten is kip redelijk mager. Dit zorgt ervoor dat kip prima gegeten kan worden tijdens een dieet. Vooral de kipfilet is erg mager. Toch is het niet het meest magere vlees dat u kunt eten. Zo bevat mager rundvlees nog minder vet (en calorieën). Een handige tip is om kippenvlees zonder vel te eten. Hierin zit namelijk het meeste vet en de meeste cholesterol.

Kun je kip invriezen?

Rauwe kip invriezen

Rauw kippenvlees is prima in te vriezen, mits dit direct gebeurt na aankoop. De kip kan vervolgens gerust enkele maanden (maximaal negen) in de vriezer blijven liggen. Door de lage temperatuur komen de bacterien stil te liggen (ze zijn dan nog niet dood!), maar de enzymen zullen wel actief blijven. 
Mocht de kip na aankoop al zijn ontdooid, dan kunt u het beter niet meer invriezen.

Lees meer...

Subcategorieën

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van ishetgezond.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met de cookies kunnen onze partners en wij advertenties aanpassen aan jouw interesses. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met het verwerken van de gegevens die zowel wij als onze partners hebben verkregen met behulp van deze cookies.